Hoppa till innehåll
Starta företag rådgivning

Starta företag

Vad trevligt att du funderar på att starta företag i Aneby kommun! Det finns många fördelar med att vara egenföretagare inte minst att du får jobba med något du brinner för och kommer bli din egen chef.

Vi finns här som stöd och hjälp när du tar steget till företagare och hjälper dig på vägen med rådgivning och som bollplank.

Vägen från idé till lönsamt företag kan ibland kännas lång och krokig. Men oroa dig inte för det! Vår affärsutvecklare tillsammans med näringslivsenheten på Aneby kommun hjälper dig gärna i alla steg och förenklar vägen till att bli egen företagare.

Kommunens affärsutvecklare Marthina Knutsson håller under två tillfällen per år starta eget-kurs där vi bland annat tittar på hur man gör för att utveckla sin idé till en affär och även tar reda på om den idé man har är tillräckligt bra.

Vid två tillfällen per år genomförs vår starta eget-kurs utbildningsserie om två kvällar. Vanligtvis i mars respektive oktober.

För vem?
Den här föreläsningen passar dig som har startat företag under de senaste 12 månaderna eller som funderar på att starta.

Kursernas innehåll:

Del 1 – Så utvecklar du din idé
Drivkrafter
Framgångsfaktorer
Hållbarhet kopplat till din idé
Redskap för att hitta det som är unikt med din idé
Tips på hur du identifierar dina nästa steg framåt
Finansiering

Del 2 – Starta företag
Fördelar och nackdelar med olika typer av företagsformer
Affärsmodell
Prissättning
Skydda din idé
Avtal
Försäkringar
Bokföring
Moms
F-skatt

Efter föreläsningen är du välkommen att boka in ett individuellt och kostnadsfritt möte med kommunens affärsutvecklare Marthina Knutsson för att få anpassad coachning till din idé. Håll utkik i aktiviteter där nästa kurstillfälle läggs upp.

Oavsett vilka ambitioner du har när du ska starta företag är att ta din idé till en affärsidé det första du bör göra. Företagets affärsidé innefattar vad du ska sälja, hur du ska sälja och till vem. En genomtänkt affärsidé ökar dina möjligheter att lyckas. Om du kan förklara din idé på ett enkelt överskådligt sätt blir det desto lättare för kunder och samarbetspartners att förstå vad verksamheten går ut på och hur företaget ska nå sina mål.

Med hjälp av dessa frågor får du mer grepp om det företag du vill starta och får lättare fram din affärsidé:

Varför vill jag starta företag?
Vad är det konkreta problemet på marknaden?
Vad kan du erbjuda för att lösa det?
Vem är din kund och hur når du den?
Hur stor är marknaden?
På vilket sätt tar man bäst betalt och hur mycket?
När och hur behöver jag starta företaget?
Hur gör jag mitt företag hållbart?
Vill du ha hjälp att ta dig vidare?

Då kan du kontakta vår affärsutvecklare Marthina Knutsson som jobbar i samarbete med Aneby Näringsliv och Science Park.

Telefon 0381-362 71 eller e-post marthina.knutsson@sciencepark.se

När en affärsidé börjar ta form är det dags att fundera på om det finns ekonomiska förutsättningar att driva verksamheten. Täcker lönsamheten kostnaderna? Finns en tillräckligt stor marknad för företaget att verka på?

Här går man vidare och utvecklar en affärsmodell, eventuellt komplettera teamet, se över hur du ska finansiera verksamheten och andra delar som du behöver se över för att nå framgång i ditt företagande.

Boka in ett möte med Marthina så hjälper hon er och tillhandahåller de verktygen ni kan komma att behöva. Hon är även behjälplig att registrera ditt bolag hos Bolagsverket.

Driv ditt företag

Grattis till ditt företag och välkommen in i företagandet! När du väl har startat företag och registrerat verksamheten är det viss information du behöver tänka på och ha i bakhuvudet.

När kunderna hittar ditt erbjudande måste du också kunna ta betalt för detta. Det finns flera olika betalningsmetoder och har du möjlighet att erbjuda flera alternativ har du större chans att sälja till fler. Hitta en lösning som passar dig och din verksamhet.

Ytterligare en aspekt i verksamhetens ekonomi är bokföringen. Enligt bokföringslagen ska alla affärshändelser i företaget bokföras löpande. Affärshändelser syftar till allt som påverkar ekonomin i verksamheten intäkter såväl som kostnader.

Dessa affärshändelser dokumenteras genom fakturor, kvitton, kontoutdrag och andra underlag för affärshändelsen. Enligt bokföringslagen måste du arkivera din bokföring i sju år. Läs mer om ämnet på verksamt.se

Som företagare betalar du även skatt. Beskattningen skiljer sig åt beroende på vilken företagstyp du har.

Företag som köper produkter och tjänster av andra företag får dra av ingående moms och kvitta mot sin utgående moms. Men om företaget köper något av en privatperson får man inte dra av någon moms.

Privatpersoner som utför en tjänst kan ses som en anställd. Då kan det köpande företaget behöva betala arbetsgivaravgifter utöver vad tjänsten kostade. Kolla upp vad som gäller för dig.

Marknadsföring är en viktig del av ditt företagande och bör hanteras såväl i början som löpande. Marknadsföring möjliggör att nå sina kunder och målgrupper med sitt erbjudande.

Att ta reda på din målgrupp är första steget. Vilka är dom och hur når jag dom bäst. Är min målgrupp privatpersoner eller företag, vilken ålder, intresse och geografisk utgångspunkt har dessa?

Det finns flera olika sätt att marknadsföra på, både gratis och genom att betala. Du kan exempelvis lägga upp annonser på Facebook och Instagram, eller sprida starten eller öppningen i någon tidning. Varför inte en egen hemsida som beskriver vad just du kan erbjuda och varför man ska anlita dig.

Nya företagslanseringar skapar alltid intresse så passa på att göra marknadsföringsinsatser när du startar ditt företag. Exempelvis via annonser på sociala medier eller tidningar. Varför inte ringa din lokala tidning och se om de skulle vilja skriva om din företagsstart, man vet aldrig!

När du ska marknadsföra dina produkter är Marknadsföringslagen den centrala lagen som styr hur du får marknadsföra dig. Syftet med lagen är att motverka vilseledande och aggressiv marknadsföring och gäller all form av marknadsföring.

Som ny företagare dyker det ofta upp frågor och funderingar längs vägen. Frågor kring lokaler, kontaktpersoner, vilka lagar att ta hänsyn till osv. För dessa frågor beror det oftast på vilken bransch du väljer att starta. Det är till exempel olika bygglov beroende på om du vill köpa en fastighet eller driva en skönhetssalong. Ska du ha levande djur i din verksamhet måste du exempelvis anmäla detta till både kommun, länsstyrelsen och/eller Jordbruksverket. Ta reda på vad för tillstånd och anmälningar som behövs för din bransch.

Här kan du få mer hjälp: